مقدمه ای بر مفهوم سرمایه گذاری مشارکتی عمومی_ خصوصی

بازگشت ۰۴ آبان ۱۳۹۳ Heavenly-20

امروزه شاهد هستیم که شهرداری ها و دولت های محلی در بسیاری از شهرهای دنیا (اعم از شهرهای واقع در کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه)، به صورت روزافزونی از گسترش سرمایه گذاری شراکتی بخش های عمومی و خصوصی (public private partnership) یا ppp استقبال می کنند، به نحوی که مجموع ارزش پروژه هایی که در چارچوب ppp انجام شده و به زیرساخت های شهری مربوط می شوند، از سال ۱۹۸۵ تا به حال بالغ بر ۸۸۰ میلیارد دلار می شود.(۱)

چنین پروژه هایی گستره وسیعی را از حیث میزان سرمایه مورد نیاز شامل می شوند و تنوع زمینه هایشان هم بسیار بالا است: از پروژه سرمایه گذاری شراکتی بخش های دولتی و خصوصی برای ساخت جاده دارای درآمد عوارضی در آفریقای جنوبی(۲) گرفته تا پروژه ۱۱ میلیون دلاری بازسازی و نوسازی فضای مدرسه قدیمی oysterدر شهر واشنگتن دی سی؛(۳) و از پروژه گسترش اینترنت پهن باند (Broadband) در تایوان(۴) گرفته تا پروژه ۳۴۰ میلیون دلاری ساخت تونل دومنظوره در کوالالامپور.(۵)

طبیعتا دلیل رونق اینچنینی و افزایش روزافزون استفاده از سرمایه گذاری با مشارکت بخش خصوصی (ppp)، این است که هم پژوهشگران اقتصادی و هم مدیران شهری، روز به روز بیشتر به مزایا و تبعات مثبت حاصل از سرمایه گذاری های مذکور پی می برند. برخی از مهم ترین و برجسته ترین مزایای سرمایه گذاری در چارچوب ppp عبارتست از:

الف) کمک به کاهش معضل کسری بودجه شهرداری ها و دولت های محلی

ب) کاهش متوسط هزینه مربوط به ساخت، نگهداری و تعمیرات پروژه های عمرانی

ج) کاهش مدت زمان متوسط اتمام پروژه های عمرانی

هم اکنون اغلب اقتصادهای توسعه یافته دنیا به طور روزافزونی از قراردادهای p۳ در حوزه های بسیار گوناگون استفاده می کنند؛ از ساخت جاده های درون شهری و بین شهری گرفته تا نوسازی و احیای بافت های فرسوده شهری و از ارتقای زیرساخت های ارتباطاتی (اعم از تلفن و موبایل واینترنت) گرفته، تا بهبود زیرساخت های حمل و نقل عمومی. همچنین امروزه در بسیاری از اقتصادهای توسعه یافته، مراکزی کاملا تخصصی برای بررسی پتانسیل های گسترش قراردادهای ppp، آسیب شناسی این گونه قراردادها و انجام پژوهش های علمی با هدف بهبود بازدهی اقتصادی و اجتماعی حاصل از این قراردادها ایجاد شده اند.

رویکرد شراکت بین دولت های محلی و شهرداری ها با بخش خصوصی در ساخت و بهره برداری از پروژه های مختلف شهری، رویکرد مدرنی محسوب می شود که در ۲ دهه اخیر به کاهش قیمت تمام شده و بهبود کیفیت پروژه های شهری منجر شده و به علاوه کاهش مدت زمان ساخت پروژه های شهری را در پی داشته است.

به صورت خلاصه می توان این طور گفت که انتقال بخش عمده مسوولیت و نیز ریسک های مربوط به تامین مالی و بهره برداری از پروژه های زیربنایی به شریک خصوصی (همان طور که در قراردادهای ppp صورت می گیرد)، باعث می شود که بخش خصوصی از یک سو انگیزه هایی قوی برای اتمام هر چه زودتر پروژه پیدا کند و از سوی دیگر هم انگیزه های قوی در جهت ارتقای کیفیت پروژه و کیفیت خدمات ناشی از اجرای پروژه وجود داشته باشد.

منابع:

Grahame Allen: ۲۰۰۳, “The Private Finance Initiative (PFI)”, HOUSE OF COMMONS LIBRARY, ECONOMIC POLICY AND STATISTICS SECTION, RESEARCH PAPER ۰۳/۷۹, Available at: http://www.parliament.uk/commons/lib/research/rp۲۰۰۳/rp۰۳-۰۷۹.pdf

Jane Broadbent & Richard Laughlin, ۲۰۰۳, «public private partnership: an introduction», Accounting, Auditing & Accountability Journal; Volume: ۱۶; Issue: ۳; Available at:

http://www.emeraldinsight.com/Insight/ViewContentServlet;jsessionid=۷BEF۷C۵C۰E۳۸۵AE۴DF۵۶DB۷CA۷F۶۶E۱E?Filename=Published/EmeraldFullTextArticle/Pdf/۰۵۹۰۱۶۰۳۰۱.pdf

 



دفتر سرمایه گذاری و مشارکتهای مردمی شهرداری سبزوار با هدف و استراتژی جلب و جذب سرمایه و مشارکت در عمران و توسعه شهر بنا گذاشته شد و اکنون به رغم جوان و نوپا بودن آن یکی از بنیادهای تحول شهری است که بصورت نیروی محرکه مهمی در تغییرات داخلی شهرعمل می کند . این دفتر با به جریان انداختن سرمایه های پنهان و شناسایی اراضی بلا استفاده و یا بافتهای فرسوده در نواحی مختلف شهری و توزیع عادلانه ثروت و خدمت در سطح شهر موجب باز  زنده سازی فرمولوژی شهر می گردد و این امر به آهنگ تغییرات از نظر کمی و کیفی افزوده و موجب حیات شهر شده است.

آخرین اخبار شهرداری سبزوار